Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /var/www/nielstaarstedmtb.dk/public_html/sites/all/modules/entityreference_prepopulate/entityreference_prepopulate.module on line 333
Blogs | Niels Taarsted MTB

Blogs

Skovens folk havde forleden været så venlige at lægge en bunke stammer, som bare lå og ventede på en gang Landmine øvelser. Supergod og sjov core- og skuldertræning - og masser af udviklingsmuligheder! Nogle gange er der slet ikke behov for at gå i Fitness centret for at træne med vægte.
Husk at lægge stammerne på plads bagefter :-)

I form med MTB – eller i form til MTB?
MTB er sjovt, og vi er mange, der nyder de mange timer i skoven og i bakkerne – naturoplevelserne, legen, pulsen, anstrengelserne, adrenalinet ….
Men er det nu også rigtig sundt sådan i et bredt perspektiv, at sidde dér i en foroverbøjet, lidt krumrygget stilling og lave samme lidt afkortede bevægelse af benene igen og igen?

Brug MTB'en som redskab til en effektiv gang funktionel styrketræning for core, overkrop, mave, ryg.
Hold fokus på en god og stærk position, så du forbedrer dine muligheder for at tumle din cykel.

Vi vil gerne sigte på en position på MTB'en, hvor vægten er i pedalerne, brystet nede, blikket fremad og ryggen lige - og vi vil gerne væk fra en position på cyklen, hvor vægten primært er i sadlen, hvor ryggen er rundet, og vi er lukkede i brystet, så åndedrættet bliver besværet.

Her er de to positioner forsøgt vist:
Den runde ryg og vægten i sadlen fra højre mod venstre - og den mere lige ryg, vægten i pedalerne og det mere effektive tråd fra venstre mod højre.

Én af de store udfordringer for os som MTB-ryttere er, at vi ikke får trænet vores core, overkrop, mave og ryg, når vi kører ture i skoven. Tværtimod kommer vi nemt til at sidde og hænge med en slap overkrop, hvor vi ikke er opmærksomme på positionen på cyklen. Den slappe overkrop giver et ineffektivt tryk i pedalerne - og kan være årsag til både udtalt træthed og ømhed omkring lænden, ømme skulde og ømme håndled.

Hjemmetræning med stor bold er et godt alternativ og supplement her i den kolde og våde tid.
Den store bold er et rigtigt effektivt redskab til at træne core og balance, og der er utallige øvelser at give sig i kast med. Her er et lille udvalg.
Træn balance på hænder og knæ og mærk, hvordan core-muskulaturen aktiveres. Løft hænderne fri fra bolden, ret dig op og træn balancen endnu mere. Er der plads må du efterhånden helt op at stå på bolden. Brug alle pauserne mellem de styrkeprægede øvelser til at komme op og balancere på bolden.

Husk legen - også på MTB'en!
Og det behøver ikke at være helt så vildt, som når Danny MacAskill leger. Han er meget inspirerende, og man ser, at han ikke kommer gratis til det. Der ligger hundredevis af træningstimer bag, hvor han virkelig giver sig tid til at nørde med detaljerne - men han har det også sjovt samtidigt :-)